Miljøvennlig design er moteverdens beste trend

Motegiganten Lindex vil gjøre motebransjen enda mer miljøbevisst.

Vi er alltid på jakt etter den perfekte jeansen og kravene er høye.

For at vårt favorittplagg skal få det riktige utseende, fasongen og fargen må den gjennomgå krevende vaskeprosesser som påvirker miljøet negativt. Derfor er det også her Lindex starter sin reise mot en mer bærekraftig produksjonsprosess og vil sette i gang en dominoeffekt hvor hele tekstil- og motebransjen følger etter.

1231_w1607_243817_ST-768x1024

Ikke så grønne som vi tror

Vi lever i et “bruk og kast” samfunn og Norges befolkning er faktisk ikke så miljøbevisste som vi ønsker å tro. Selv om ord som økologisk, gjenbruk og vintage har blitt en del av vårt vokabular, og det å spise grønt har nærmest blitt en besettelse, ser vi overskrifter som sier det motsatte.

Når store produsenter som Lindex setter søkerlyset mot en mer bærekraftig mote, bør dette hylles. Vi tok en prat med Sarah Winroth som jobber som Sustainability Manager i Lindex, for å høre mer om bærekraftig mote og Lindex sine ambisjoner for fremtiden.

– Vi har et tydelig mål om å bli kjent som et av de mest bærekraftige og åpne selskapene i bransjen. Samtidig vil vi gjøre forbrukere mer miljøbevisste.

Better Denim-kolleksjonen finner du HER.

Produksjon av Lindex jeans
 

opptil 45 % mindre vann, opptil 27 % mindre energi og opptil 30 % mindre kjemikalier har blitt brukt for å produsere Lindex jeans.

Shopping med god samvittighet

– Vårt mål er at 80 prosent av alle våre plagg skal produseres på mer bærekraftige måter innen 2020, sier Winroth.

Lindex ønsker å inspirere andre i motebransjen til å tenke mer miljøvennlig.

– Motebransjen må sette søkelyset på dette, slik at kunder skal få mer informasjon og bli mer bevisste på prosessene bak hvert plagg. Vi deler gjerne våre erfaringer, utfordringer og oppskrift.

Med hjelp av denim-eksperter, leverandører, produsenter har Lindex utarbeidet plagg i bærekraftig denim, økologisk bomull og sin aller første oppsirkulerte sko.

Lindex har vært på plass under alle prosesser for å bevise at de ikke bare kan “talk the talk”, men også “walk the walk”.

– Vi kan ikke bare sitte og stille krav på papir. Det ligger masse hardt arbeid fra alle parter bak denne kolleksjonen.

IMG_4610

Kathrine Sørland under pressevisningen av Better Denim

Det har vært en læringsprosess for alle og Winroth selv har vært i fabrikker og på bomullsåkere og intervjuet bøndene.

Trendy og miljøbevist

Denimprodukter
 

De helt bærekraftige denimproduktene vil ha etiketter laget i resirkulert papir, som festes med økologisk bomullssnor.

Alle jeans med 5 lommer får størrelsen printet i bukselinningen for å spare papiret som ville gått med til å lage etikettene. Noen av denimunderdelene gjøres mer bærekraftige ved at detaljer som glidelåser, knapper, nagler og merker er bærekraftige.

Som selskapets Fashion Advisor har Kathrine Sørland vært med Lindex sin reise mot en grønnere motebransje i flere år. Hun trekker frem flere nøkkelplagg i kolleksjonen, blant annet en denim-kjolen hun har på seg.

– Jeg har trosset februarværet for å kunne vise frem denne, ler hun.

Men en superfin passform og forseggjorte detaljer er dette et av vårens “must haves”.

Se hele Better Denim-kolleksjonen HER.

– Jeg liker spesielt godt at kjolen har litt arm og knapper hele veien. Du kan bruke den med tykke strømper på høsten og kun iført flate sandaler på sommeren, sier Sørland.

– Kjenn på de deilig myke materialene og så mye stretch.

Det er tydelig at det ikke finnes kun et favorittplagg for Kathrine. Hun tar frem både slengbuksene, denimskjørtet og blusen.

IMG_4634

– Denim er så anvendelig og Lindex har virkelig laget en kolleksjon spekket med ikoniske plagg som bør finnes i alles garderober.

Better Denim-kampanjen lanseres i alle Lindex-butikker og på lindex.com 18. februar.

Egmonts journalister og redaksjonen har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet.